6 причин вигорання айтішників: як керівнику допомогти своїм співробітникам

Співробітник, який «згорів на роботі», малоефективний для бізнесу. Щоб в цьому переконатися, досить переглянути деякі симптоми професійного вигорання:

Тривожність, раздражительность, агресивність;                                                                                               

Подавленность і відсутність мотивації;                                                                                                                    

Обострение хронічних хвороб, поява нових;                                                                                                                  

Погана якість роботи, але людина більше не переживає за свою репутацію;                                                            

Зіпсовані відносини з колегами.

Якщо співробітник з вигоранням не звертається за допомогою до спеціалістів, то з часом ситуація погіршитися. Роботодавець втрачає його в будь-якому випадку – це питання часу. Причин вигорання багато, тому керівникам потрібно заздалегідь зрозуміти, які з них потрібно усунути в своїй команді. Тут працюють тільки дії на опереження.

Составляющие выгорания и его причины

Професійне вигорання можна переплутати з усталістю, але це різні стани. Первое об’єднує три фактора:                                                                                                                                                                                

Емоційне виснаження. Воно не проходить навіть після тривалого відпочинку і відчувається, як бессилие, опустошенность;                                                                                                                                                                    

Деперсонізація та дегуманізація. Ці прояви легко помітити тому, як змінюється поведінка людини. Він стає більш циничным, грубим, холодним, менш емпатичним;                                                                        

Редукція личных достижений. Виражається  у знеціненні власної роботи і її результатів, у небажанні докладати зусиль  до вирішення робочих завдань.

У вигорання величезна кількість причин, серед яких:                                                                                           

Перфекціонізм – бажання все і завжди робити ідеально;                                                                                            

Неможливість відстоювати свої кордони, говорити «ні», коли це потрібно;                                                             

Неякісні умови праці;                                                                                                                                     

Проблеми з тайм-менеджментом, порушення балансу між роботою та особистим життям;                           

Плохі відносини в колективі – як між співробітниками, так і з керівниками;                                                   

Нудна рутинна робота без перспектив розвитку та цікавих завдань;                                                        

Невысокий рівень доходу;                                                                                                                                                     

Неможливість побачити цінність результатів своєї праці;                                                                                      

Проблеми в особистому житті, які переносяться на роботу, і т.д. д.

Вигорання  може мати особливості в залежності від того, про яку сферу йде річ.                                                                           

Більше інших к вигорянню схильні IT-  спеціалісти.

 Причини вигорання айтішників

Співробітники IT-сфери добре знайомі з описаною проблемою. Це зазначають як українські,  так і зарубіжні психологічні дослідження. У 2023 році work.ua, і rabota ua  провели опитування серед 2 тис. айтішників. Виявилося, що 96% опитаних зіткнулися з деякими ознаками вигорання, а у 44,5% респондентів виявлено пізню стадію вигорання.                                                       

Роком раніше схоже дослідження, але вже в масштабі 33 країн проводила команда Yerbo. Виявилося, що 62% опитаних IT-фахівців уже почуваються фізично та емоційно виснаженими. При цьому у 42,1% виявлено високі ризики вигорання.

У людей, не пов’язаних із галуззю, подібні результати викликають подив. Робота у IT-сфері часто здається мрією. Хороші зарплати, гнучкий графік, лояльні керівники, стильні офіси з великою кількістю «плюшок» – все це виглядає так, ніби у айтішників немає проблем. Але відсотки досліджень говорять про інше.

Є як мінімум 6 причин, з яких IT-співробітники схильні до професійного вигорання 

1. Високе робоче навантаження

Конкуренція у IT-сфері зростає з кожним роком. Отже, компанії повинні впроваджувати нові рішення в найкоротші терміни, поки це не зробили конкуренти. Багато команд перебувають у режимі «наздогнати та обігнати», що суттєво підвищує рівень стресу. Ситуація ускладнюється, якщо до цього додаються агресивний стиль управління, погані стосунки у команді, надто високі вимоги до кожного співробітника та сувора система покарань.

Що робити? Керівнику важливо правильно розподілити навантаження між працівниками. Якщо в якийсь момент вона стає надмірною, вирішувати проблему треба за рахунок нових спеціалістів. Тут знадобляться ефективна система навчання та продумана схема онбординга.

2. Культура переробок

Це одна з найсерйозніших проблем ІТ-сфери. Навіть якщо керівники не говорять про це прямо, у компаніях часто створюються умови, за яких співробітники переробляють. Вони вирішують робочі питання ночами, у вихідні та під час відпустки. Це закономірно призводить до виснаження.

Що робити? Керівник повинен спостерігати за тим, щоб його співробітники якісно відпочивали та відновлювалися. Важливо заохочувати не переробки, а work-life balance, а також не перевантажувати співробітників завданнями, вирішення яких не вміщується у робочий час.

3. Необхідність постійного навчання

Якщо айтішники хочуть йти в ногу з часом, треба постійно вчитися. Багато хто робить це без зупинки, що теж призводить до емоційного виснаження та подальшого вигорання.

Що робити? Керівник може обмежити вимоги щодо навчання. Наприклад, запропонувати співробітникам навчальні курси лише у період, коли у них мало робочих завдань.

4. Розмиті межі між виконанням професійних обов’язків та особистим життям через віддалену роботу                                                    

У IT-сфері віддалена робота стала звичною. Але, крім плюсів, такий формат має й мінуси, наприклад, складнощі з поділом роботи та особистого життя. Нерідко робочий день працівників розтягується з ранку до ночі. У такому разі фахівці не встигають відпочивати та перемикатися між різними сферами життя.                                                                                                                  

Що робити? Керівникам варто подумати про те, як обмежити роботу конкретними рамками навіть за умови, що працівники не ходять до офісу. У цьому допоможуть таск-менеджери, система регулярних звітів, суворо обмежений час для дзвонів.

5. Погані стосунки у колективі

У багатьох IT-фахівців спостерігаються складнощі у спілкуванні. Якщо в команді вже є співробітники, що вигоріли, ситуація тільки погіршується. Агресивність, дратівливість та підвищена тривожність колег точно не сприяють ефективній комунікації.

Що робити? Керівникам важливо стежити за комунікацією у команді. Зручний корпоративний месенджер без зайвого інформаційного шуму, чіткі правила листування та телефонних переговорів  з ділових питань – база, без якої не обійтись.  Далі можна розширювати змогу спілкування. Тімбілдінги, гейміфікація, брейншторми, робота з психологом – це рішення, які можна і потрібно взяти на озброєння, але все це спрацює лише в атмосфері відкритості, взаємної поваги та підтримки.

6. Знеособлення та відсутність визнання

Одна з найважливіших проблем в IT-сфері полягає в тому, що фахівці часто не бачать результатів своєї праці, не можуть зрозуміти та «помацати» її цінність. Вчителі регулярно отримують подяку від учнів та батьків, лікарі – від врятованих пацієнтів. А програміст, який написав кілька важливих рядків коду, навряд чи почує «дякую» від користувача. Через це у багатьох айтішників складається враження, що їхня робота нікому не потрібна, а зусилля даремно зливаються.

Що робити? Якщо IT-фахівець не може отримати подяку за свою роботу від кінцевого споживача, цю потребу має закрити команда. Наприклад, окрема функція «дякую» у корпоративному месенджері, щоб учасники команди могли дякувати один одному за допомогу. Не менш важливою є й підтримка від керівників різних рівнів. Важливо, щоб вони помічали успіхи співробітників, регулярно їх озвучували та наголошували.

Чек-лист для керівників: як знизити ризики вигорання працівників

Створювати умови для ефективної комунікації у команді. Переконайтеся, що кожен учасник має можливість безпечно висловити думку, відстояти свою точку зору.

Расставляйте  пріоритети. Вимагайте суворого дотримання правил та високих результатів лише тоді, коли це потрібно.

Давайте чіткі завдання, уникайте абстрактних формулювань, розмитих цілей. Важливо, щоб співробітники добре розуміли, для чого вони роблять ту чи іншу роботу, які результати це дасть команді, проекту чи компанії.

Підтримуйте співробітників у тому, щоб вони дотримувалися режиму праці та відпочинку. Не заохочуйте переробки, нестабільний робочий графік, роботу у вихідні та у відпустці.

Не перевантажуйте фахівців надмірними обсягами роботи, навіть якщо вони справляються.

Пред’являти розумні вимоги до навчання. Якщо воно потрібне, давайте людям достатньо часу, щоб освоїти нову інформацію та впровадити її в роботу, не жертвуючи відпочинком та особистим життям. Вивчайте своїх співробітників та їх інтереси. По можливості підбирайте для них завдання, які відповідають цим інтересам.

Заохочуйте ініціативу та самостійність наскільки це можливо в рамках бізнесу.

Сприймайте помилки людей як можливість отримання нових знань. а не як привід для покарання.

Найчастіше дякуйте співробітникам за виконану роботу та показуйте, наскільки результат цієї роботи корисний для команди, бізнесу, клієнтів.

Переконайтеся, що ваші цілі поділяють інші керівники на всіх рівнях компанії.

Розповідайте співробітникам про те, як самостійно зменшити ризики вигорання. Цьому сприяють здоровий спосіб життя, розширення соціальних зв’язків, робота із психологами.

 Компанія H4W запрошує усі компанії,  які дбають про ефективність роботи своїх співробітників на корпоративні  курси: «Захист  айтішників  від  вигорання»